dinsdag 17 april 2012

Frustraties

Men zegt wel dat het goed is om je frustraties van je af te schrijven. Dan ben je het maar kwijt. Ik wil het graag kwijt dus bij deze.

Het gaat natuurlijk om onbeduidende ergernissen, ik ben me daar terdege van bewust. Onbeduidende ergernissen kunnen niettemin heel frustrerend zijn. Het begon een kleine maand geleden. Ineens kwam er water uit de muur, veel water uit de muur. Dat betekent uiteraard een kapotte waterleiding. Niet vreemd: de leidingen in dit huis zijn tenminste 60 jaar oud. Ik belde de loodgieter. Hij zou direct komen. ´Direct´ is een rekbaar begrip. Zeker hier. Direct werd anderhalve dag later. De loodgieter hakte de muur open en tevoorschijn kwam een geheel verroeste leiding waar het water op verschillende plekken uitspoot. De muur werd verder uitgehakt, de leiding werd vervangen en de muur werd weer dichtgemaakt. Afgesproken was dat de loodgieter de tegels die kapot waren gehakt zou vervangen, de nieuwe cementdelen wit zou verven en de boel netjes zou achterlaten. Ook ´netjes´ is helaas een rekbaar begrip. Wat de loodgieter netjes vond, vonden wij een smerige zooi die ons een flinke middag schoonmaakwerk kostte. Een kleine maand later zijn de tegels nog niet vervangen en is er nog niet geverfd. Wel zijn er inmiddels weer 4 afspraken voorbij gegaan. Maar men komt hier over het algemeen niet opdagen op het afgesproken uur, niet op de afgesproken dag en vaak ook niet in de afgesproken week. Het komt niet bij de loodgieter op om even te bellen om te melden dat hij niet komt. Dus ik wacht en wacht. Doe geen boodschappen, laat de hond niet uit, vraag anderen mijn kind van school te halen. Ik wacht en ik bel. “Ja mevrouw, ik ben in de buurt, maak even een klus af hier en dan ben ik er. Hoe laat? Snel, ik ben in de buurt.” Twee uur later is hij er nog niet en neemt hij de telefoon voor de rest van de dag niet meer op.

Nog geen twee dagen na bovengenoemde reparatie aan de waterleiding kwam er wederom water uit de muur. Net naast de vervangen leiding. “Nee mevrouw, daar hebben wij niks mee te maken, dat is gewoon domme pech. Maar we kunnen het uiteraard voor u repareren als u daar apart voor betaalt.” Ik belde een andere loodgieter. Al doende leert men: wit verven en schoonmaken nam ik niet meer op in de deal. Kost weer een middag schoonmaakwerk maar scheelt weer een frustratie.

Drie dagen later hadden we geen warm water meer. De buurvrouw kende wel een betrouwbaar iemand. Zij belde op dag 1. Op dag 2 verzekerde de betrouwbare persoon dat hij ´s middags langs zou komen. Op dag 3 kwam hij langs, bekeek het probleem en zei dat hij dat op dag 4 zou komen repareren. Op dag 4 belden we hem meerdere malen. “Ik ben in de buurt mevrouw, ik ben er zo”. Aan het eind van de middag meldde de betrouwbare persoon dat hij op dag 5 zou komen. Hij kwam op dag 5. Plakte provisorisch 2 kabeltjes aan elkaar en zei dat hij de week erna weer zou komen om het probleem vakkundig op te lossen. ´De week erna´blijkt ook een rekbaar begrip te zijn.

Het helpt. Ik zou nog wat frustraties en ergernissen kunnen delen, maar ik ben reeds geholpen. Mijn frustraties staan op papier en ik ben het kwijt. Men heeft gelijk.
April 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten