donderdag 2 februari 2012

Typisch Nederlands

Afgelopen zondag waren we bij vrienden. Toen ´s middags hun kinderen van 2,5 en 4,5 jaar oud hun chocolademelk kregen, sloeg ik werkelijk stijl achterover: ze kregen beide hun melk uit de fles. Uit de zuigfles wel te verstaan, 2,5 en 4,5 jaar oud.

Het herinnerde me aan 2 schoolbijeenkomsten die we eerder dit jaar hadden. De eerste was op de (Engelse) peuterspeelzaal van dochterlief. Het merendeel van de ouders protesteerde hevig toen werd medegedeeld dat ook op de kleinste groep (vanaf 1,5 jaar) geen spenen zijn toegestaan, niet tijdens het spelen, niet tijdens het slapen.

De tweede bijeenkomst was op de Britse school. De ouders werd verteld hoe het leersysteem in elkaar steekt en hoe de kinderen worden “geevalueerd”. Ook werd uitgelegd dat de zelfstandigheid van de kinderen wordt gestimuleerd en dat van de ouders wordt gevraagd thuis dezelfde lijn aan te houden. Voor de pre-school groep, kinderen van 3 en 4 jaar oud, houdt dit onder meer in alleen naar de wc; zelf eten; zelf aan- en uitkleden; zelf speelgoed opruimen en vuile was in de wasmand doen. Gelet op de ontstelde reacties van het merendeel van de ouders was dit niet hun dagelijkse routine.

Na de bijeenkomst werd nog wat nagepraat door de ouders. Toen ik desgevraagd meedeelde dat onze zoon zich al tijden zelf aan- en uitkleedt (tenzij we echt heel erg veel haast hebben), zijn speelgoed opruimt aan het eind van de dag, zijn vuile was in de wasmand gooit, zelf eet en zelf naar de wc gaat, werd gesuggereerd dat dat logisch is omdat Nederlanders hun kinderen sneller zelfstandig laten worden en niet zo lang mogelijk als baby blijven behandelen. Ik beaamde dat. Typisch Nederlands.

Later dacht ik daar nog eens over na en kwam tot de conclusie dat  dat best lariekoek kan zijn. Ik heb nooit met kinderen in Nederland gewoond en van mijn weinige Nederlandse vriendinnen met kinderen weet ik over het algemeen eigenlijk niet of hun kinderen met anderhalf nog aan de speen zitten, uit de fles lurken of zelf eten en hun speelgoed opruimen. Geen idee of het Nederlandse kind van 3 jaar oud zich zelf aan- en uitkleedt en zelf naar de wc gaat.

Hoewel ik het zelf een interessante situatie vond, doet het er natuurlijk helemaal niet toe, hooguit hebben zo´n 15 families nu een enigszins vertekend beeld van het Nederlandse kind. En of onze kinderen nou typisch Nederlands of Spaans zijn, ze zijn in ieder geval Brits zelfstandig, en dat is reuze praktisch.
Januari 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten