vrijdag 9 december 2011

Te dik

Toen onze dochter werd geboren was ze niet groot. Mijn man en ik zijn allebei redelijk lang dus ze had best groter kunnen zijn bij haar geboorte dan de bescheiden 49 cm en 3075 gr. Volgens mij was ze klein gebleven om haar geboorte goed te laten verlopen: ze lag immers in stuit en is er zo ook op natuurlijke wijze uitgekomen. Zodra ze echter ter wereld kwam, is ze begonnen met eten en groeien en daar is ze niet meer mee opgehouden. Ik dacht dat zoonlief een goeie eter is en dat is hij ook, maar dochter slaat alles. Broodmaaltijd? Als het aan haar ligt eet ze niet 1, niet 2, maar wel 4 boterhammen. En nog een hele banaan. En een bak yoghurt. Ontbijt? Na haar brinta het liefst nog een appel en een boterham. Warme maaltijd? Niet 1, maar toch tenminste 2 keer opscheppen. Uiteraard krijgt ze niet zoveel te eten en zorgen we dat ze veel beweging krijgt. Dat is makkelijk want ze is een actieve tante die geen seconde stilzit. En toch zijn we beland op het punt waarop de kinderarts vandaag tegen ons zei: ze moet gewicht verliezen.

Dat betekent: uw kind is te dik. Ze is 20 maanden oud, 84 cm lang en weegt een goede 12 kilo. Percentiel 85. Ze ziet er stevig uit. Niet als een kind met ernstig overgewicht en dat heeft ze ook niet, maar er moet dus toch wat af. Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe we dat voor elkaar gaan krijgen. Zoetigheid en vettigheid krijgt ze niet en bewegen doet ze veel. Maar over 3 maanden hebben we de volgende controle en dan gaat ze onverbiddelijk weer op de weegschaal van de kinderarts. Komkommersoepjes, droge boterhammen en verplicht 5 blokjes om per dag en vervolgens zodra dochterlief slaapt stiekem de rest van de familie bijvoeren? Dochter inschrijven voor peutergym, peuterzwemmen, peuterdansen en peuterkarate?

Ik ben zelf reuzebenieuwd hoe we dit gaan aanpakken!
December 2011

Hoewel ik eigenlijk alleen fotos plaats van m´n maaksels maak ik hier een uitzondering (dat zou ik eigenlijk ook moeten doen voor de etalagepoppen), dus bij deze een paar recente fotos ter illustratie:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten