donderdag 29 december 2011

Hip

Een jaar geleden dacht ik nog dat ik redelijk oudbollig was, zo tevreden achter de naaimachine. Kon me niks schelen, ik was tevreden achter het machien. Ik begon, maar kwam er uiteraard heel snel achter dat willen niet vanzelfsprekend leidt tot kunnen. Dus begaf ik mij op het internet, zoekend naar uitleg, voorbeelden en leidraad. En wat bleek? Naaien is hip! Ik vond een indrukwekkende hoeveelheid tutorials en blogs van naailiefhebsters, boordevol ideeen, voorbeelden en uitleg. Met name de belgische blogs zijn een genot om te volgen. Een internet vol gelijkgestemden. En niet alleen het internet: de dame van de naaimachinewinkel in D. vertelde mijn ouders die daar voor mijn machien wat aanvullend material kochten dat er volop cursussen worden gegeven en men overal volop aan het zelfmaken is. Het schijnt dit jaar ook helemaal hip te zijn om gebreide kerstballen in je kerstboom te hangen. Daar kwam ik te laat achter: klinkt reuzegezellig, gebreide ballen in de boom en in Nederland hangen de bomen er natuurlijk vol mee en is het weinig origineel; hier had ik er zeker de blits mee gemaakt.

Nou is wat hip is natuurlijk hip in bepaalde kringen. Naaien wordt vast nog door velen oudbollig gevonden. Gebreide kerstballen ook. In die kringen is men wellicht dol op koken. Blogs vol. Of tuinieren. Of lezen. Of dansen, politiek, vintage, fotograferen, wijwaterbakjes, fitness, schaken, urinoirs, otters, kunst, rolschaatsen. Bedenk het en er is een kring voor. Mijn lieve echtgenoot is dol op rol. Rol? Rol. In S. was hij een fanatiek rol-speler. Nu hier in V. is hij dat wederom. En verdraaid, er is een hele kring waarin rol heel hip is, zelfs hier. Terwijl ik achter het machien zit, bereidt manlief zich voor op zijn wekelijkse rolavond. Personages, achtergronden, puntensysteem, deugden en zwakheden, wapens en scenarios. Voor mij een ver-van-mijn-bed-show. De roleros praten over hun spel van die avond, over muziek, kleding, evenementen, alles op de een of andere manier gerelateerd aan rol. Er gaan termen over tafel waar ik nog nooit van heb gehoord, er wordt gelachen om dingen die bij mij nog geen blik van herkenning oproepen. Ik maak duidelijk geen deel uit van de rol-kring. Maar ik kan dan ook niet overal hip in zijn.
December 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten