zondag 15 juli 2012

Ouderlijk thuis

Voor het eerst sinds een jaar heb ik het koud. Dikke jas aan, sjaal om. Ik ril van koud genot. Ik zit op de waranda van mijn ouders en kijk naar de grijze wolken die in hoog tempo voorbij komen. Grote donkergrijze wolken, regenbuien, af en toe een straaltje zon. Het is 17 graden, soms 19. De kinderen zitten in de zandbak, dik ingepakt en intens tevreden. Ze fietsen rond, eten boterhammen met hagelslag en gele vla als toetje. ’s Avonds gaan ze samen in het grote bad en ze slapen als roosjes. Onze dochter kijkt haar ogen uit. O kijk mama, een fiets! En nog een fiets! En nog een fiets! En nog meer fietsen! Wat hoor ik mama? Dat is de wind. Wat hoor ik opa? Dat is een kraai, meisje. Wat hoor ik oma? Dat zijn duiven, kind. We varen heen en terug met de pont. Nog een keer!

Voor onze dochter is alles nieuw. Zoonlief herkent nog veel. Voor mij is alles als vanouds. Alsof er niks verandert, alsof ik hier gisteren nog was. Het huis waar ik ben geboren. De kamer die 18 jaar de mijne was. De stad waar ik 18 jaar heb gewoond. Kleine dingen veranderen, elk jaar staan er wel een paar meubels anders in huis, zijn er weer andere winkels in de stad, maar de essentie verandert niet. Hier liggen mijn wortels, ik herken de geuren, proef de herinneringen, voel de rust van “thuis” zich weer in mijn wezen nestelen. Ik ben geen heimwee mens. Ik heb geen heimwee naar Nederland, maar geniet van thuiskomen, een paar weken terug naar het nest.

Onze kinderen groeien op in diverse landen, in verschillende huizen. De een heeft 3, de ander 2 nationaliteiten. Ze spreken 3 talen. Waar liggen hun wortels? Wat antwoorden ze straks als ze gevraagd wordt waar ze vandaan komen? Voelen ze zich overal thuis of voelen ze zich in zekere mate ontheemd, zonder nest? We verhuizen altijd met een flinke container, de hele inboedel reist met ons mee. Op die manier wordt elk willekeurig huis ons thuis, met onze oude vertrouwde spulletjes, de oude vertrouwde geuren, herinneringen aan de landen waar we hebben gewoond. We hebben een aantal Nederlandse en een aantal Spaanse tradities en feesten uitgekozen en die vieren we trouw elk jaar, met dezelfde rituelen en gebruiken. Vaak op onszelf teruggeworpen, vormen we een hecht gezin.

Het land waar wij wonen als onze kinderen volwassen zijn, is wellicht een land waar ze nog nooit zijn geweest. Waar voor hen geen herinneringen liggen en waar ze de geuren niet herkennen. Maar misschien voelen ze zich er toch thuis en liggen hun wortels daar waar ons gezin samen is, omringd door onze oude vertrouwde spulletjes en de mengelmoes aan rituelen en gebruiken die ons nest zo eigen maken. Ik voel een diepgewortelde hoop dat de basis die wij nu leggen, later genoeg blijkt te zijn om onze kinderen het gevoel te geven dat ze een rotsvast ouderlijk thuis hebben, een plek waar hun wortels liggen, waar ze herinneringen proeven en geuren herkennen. Ooit hoop ik het gevoel dat ik nu heb hier op de waranda van mijn ouders, te herkennen in de stralende ogen van onze kinderen.
Juli 2012

5 opmerkingen:

  1. Goh, daar krijg ik nu eens rillingen van. Ik ben erg honkvast en geniet van steeds hetzelfde. Hoewel ik jullie avontuur heel rijk vind.
    Ik ontdekte zelf dat jouw thuis is waar jouw familie is. Die kan verhuizen, het gevoel van thuis blijft. x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er bijna zeker van dat je kinderen dat gevoel gaan hebben... al jou verhalen lezend hebben jullie een hecht gezin en volgens mij is het gelijk waar je huis ook staat, hoe vaak je ook verhuist, de sfeer en het geluk neem je overal mee naartoe! Geniet van je nestgevoel, jou kids gaan later op hun manier, hetzelfde gevoel hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verhaal ! En wat een rijkheid geven jullie jullie kinderen mee ! Echt chapeau daarvoor ... ik droom er ook soms van, zoals velen, maar het is verre van evident om de stap ook effectief te zetten ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een thuis zit in je hart, in het koesteren van mooie herrinneringen, in wat je ouders je meegeven, in wat jij je kinderen meegeeft en dat komt wel heel erg goed zegt mijn gevoel.Er zijn hier kinderen die ondanks hun massa speelgoed toch heel eenzaam zijn, of gewoon dat thuiskomen gevoel niet hebben omdat er problemen thuis zijn.
    Wat jullie doen knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoooo herkenbaar! Wij wonen sinds 2004 in Spanje, onze kindjes zijn hier geboren en hebben ook 2 nationaliteiten. Het begrip opa en oma of famillie gaat voor hen gepaard met het viegtuig... De gedachten die jij zo mooi weet te verwoorden komen ook bij mij op...

    BeantwoordenVerwijderen